Történelemrajongók blogja

Töri klub

Utolsó kommentek:

Fabius Q 2017.07.20. 19:30:09

VII. Kelemen szökése egy érdekes fejezete a római történelemnek. :-)

Bejegyzés: Sacco di Roma, a kora-újkor legnagyobb vérengzése [28.]

kukasmacska 2017.07.05. 23:13:35

@p.a: Jogos a kérdés, sok történész vitatja, hogy csak az utódlás miatt sietett volna Batu haza. Az általad is említett idő-és távolság probléma tény.
Arról nem beszélve, hogy Batunak a kánválasztásra ugyan miért kellett volna a teljes haderejével visszatérnie?
Én olyat is olvastam, hogy a tatárjárás csak afféle "első csapás" volt, a mongolok hosszabb távon, több hadjárattal tervezték meghódítani Magyarországot.
Eleve sokáig tartott a teljes ország területét elfoglalni, ráadásul rengeteg vár, város, kolostor, stb. sikeresen ellenállt, azt pedig egyetlen megszálló sem engedheti, hogy "foghíjak" legyenek egy legyőzött országban. A magyar hadsereg sem pusztult el teljesen, és ahogy a cikk is említi, komoly veszteségeik voltak a hódítóknak is.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2017.07.04. 22:23:01

@Gabor Ventilla: Értem a komoly felvetést, de hadd válaszoljak félik komolytalanul: a két világháború, a kommunizmus és legfőképpen az elmúlt 25 év bénázása miatt mindenképpen gyenge állam lennénk. Ha azt mondod, a VH-k és a kommunizmus nem is biztos, hogy így érintett volna minket, az elmúlt 25 évet nehéz máshogy elképzelnem.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2017.07.04. 22:22:41

Bennem felmerül kérdésként (ha szabad ilyet előhozni), hogy mennyi idő kellett ahhoz, hogy Ögödej halálának híre eljusson Magyarországra és az itteni mongolok visszaérjenek az udvarba. Azt gondolnám, hogy marha sok. Mire Batu odaért volna, már rég eldőlt minden. Azért mert régen élt, nem hiszem, hogy nem látta át a tér és az idő összefüggéseit. De nem akarok okoskodni, tényleg kérdezem.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Fabius Q 2017.07.04. 21:03:28

@Hefe: így van, a muhi csata második nagy mongol támadásában - melyben már Szubutáj lovassága is szerepet játszott - a mongolok katapultokkal intéztek kőgolyó "záport" a magyarok számszeríjászai ellen, akiknek egyébként jelentős részét besenyő segéderők alkották.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Hefe 2017.07.04. 20:43:36

"A közvélekedéssel ellentétben a mongolok igenis rendelkeztek fejlett ostromgépekkel is (ezek nagy részét kínai mérnökökkel terveztették), melyeket nagy hatékonysággal használtak."

sot, nemcsak varostromoknal vetettek be. Muhinal a Sajo hidat vedo szamszerijaszok ellen is hasznaltak (ez volt az elso ilyen celu hasznalat Europaban).

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Hefe 2017.07.04. 20:41:05

nem rossz iras, de talan erdemes lenne kisebb reszekre szedni.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Measurer 2017.07.04. 19:55:28

Köszönjük szépen!
Mėg egy, utolsó timurida-ág ėrdemel említėst: a mogulok.
Igaz, ök már ėpp annyira voltak perzsák ės törökök is.
Ők 1857-ben,a szipoj-lâzadás leverėsėt követően, a Brit Birodalomnak adták (?) át a helyüket.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Babur#/media/File:Babur's_Genealogical_Order.jpg

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Gabor Ventilla 2017.07.04. 19:55:13

Úgy tudom, IV. Béla, - rokonaival ÉLES ellentétben - rossz hadvezér volt, minden csatáját elvesztette. Nem kis balszerencse, hogy éppen ő szállt szembe a mongolokkal... Ha győzött volna, talán ma Európa egyik legerősebb állama lennénk.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2017.07.04. 18:50:15

Talán az maradt ki, hogy az oszmánok mellett az arabokra is súlyos csapást mértek, amiből azok a törökökkel szemben már nem tudtak megújulni és 500 év elnyomatás lett osztályrészük. Na, meg a buta tévhit, hogy a mindenkit legyilkoló mongolok buddhisták lettek volna is cáfolva van.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Fabius Q 2017.07.04. 18:49:59

@Leon Uris: igen, a kulikovói csata már a végső hanyatlás jele volt. Bár Timur Lenk ekkor még egyszer feltámasztotta a mongol uralmat rövid időre, de a mongolok ekkor már nagyrészt elvesztették Kelet-európai egyeduralmukat. Ahogyan a posztban is szerepel hosszú és lassú agónia vette kezdetét, évszázadokig tartott.

A magyar történelemre is sokáig befolyást gyakoroltak a mongolok, például amikor II. Rákóczi György idején, 1658 -ban a török szultán hívására feldúlták és felperzselték egész Erdélyt.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Leon Uris 2017.07.04. 18:43:16

Két csata fontos fordulópontot jelentett a mongolok történetében. Az egyik az 1223 május 31 -én a kulikovói csata volt, melyben Szubutáj mongol serege legyőzte az oroszok és kunok hadait. Ezzel ölükbe hullott az orosz síkság. A másik az 1380 szeptember 8-án lezajlott kulikovói csata volt, melyben az oroszok megverték a mongolokat és utána megkezdték a mongol hadak kiűzését. A két időpont közé tehető a Mongol Birodalom virágkora, az 1223 és 1380 közti 157 évre.

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Fabius Q 2017.07.04. 17:27:13

Tetszett! A mongol testőregységekről, a futárokról a mongol törvénykönyvről és a kurultáj szerepéről nwm tudtam sokat és ködös volt számomra a Timur Lenk féle szamarkandi birodalom és az eredeti, dzsingiszi mongol állam közti kapcsolat is. Ezek most "helyükre kerültek". Köszönöm!

Bejegyzés: A titokzatos és legyőzhetetlen Mongol Birodalom

Animus et spe 2017.05.09. 10:50:42

A történelemben volt néhány eset, amikor a polgári lakosságot iszonyatos vérengzés érte. Volt ilyen a hunok, vandálok, mongolok (tatárok) pusztításai idején, majd a török korban és végig a középkor során. Kirívónak mondható a Sacco di Roma és a Szent Bertalan éj a XVI. században, de a 30 éves háború (1618-1648) is hozott kegyetlenkedéseket, nem beszélve a XX. század nagy világégéséről, a második világháborúról. A poszt egyébként színvonalas, köszönöm!

Bejegyzés: Sacco di Roma, a kora-újkor legnagyobb vérengzése [28.]

Töri klub · http://toriklub.blog.hu/ 2017.05.09. 10:44:43

Kedves Cardiobalsularis3! (cardiob3@citromail.hu)
Minősíthetetlen, agresszív és mocskolódó hozzászólásod miatt kábé akkor fog nálunk kommented megjelenni, amikor Alsómocsolád 10:0 -ra veri a Real Madridot! :-)

Bejegyzés: Sacco di Roma, a kora-újkor legnagyobb vérengzése [28.]

Töri klub · http://toriklub.blog.hu/ 2017.05.08. 20:07:04

Az egyes történelmi korszakok tekintetében az utóbbi évtizedekben több megközelítés is napvilágot látott. Az általunk elfogadott és szerintünk történelmileg is igazolt datálás "sarok időpontjai" a következők:

-476 (A Nyugatrómai Birodalom felbomlása)
-1492 (Amerika felfedezése)
-1900 (a XX. század kezdete)

Ezek alapján a társadalmi, politikai, gazdasági folyamatok nagyobb változásai meghatározzák a korszakokat, vagyis az ókor végét 476-ban, a középkort 476 és 1492 közé helyezve, az újkort pedig 1492 és 1900 közé pozicionálva határozzuk meg. (1900 után pedig már a legújabb-kor következik.)

A történettudomány elfogad persze más korszakolásokat is. Például van olyan kutató, aki az angol forradalom kezdetét, az 1640 -es évet tekinti például az újkor kezdetének.

A posztban említett "kora újkor" meghatározást mi a tudományosan leginkább alátámasztott korszakoláshoz igazítva 1492 és 1700 közé értjük.

Bejegyzés: Sacco di Roma, a kora-újkor legnagyobb vérengzése [28.]

Kovács Péter dr 2017.01.23. 16:32:58

A wannseei konferenciáról minimum 15-16 példányban készült jegyzőkönyv, de ezek mindegyikének megsemmisítését elrendelték a háború végén. Csakhogy egyetlen példány, mégpedig a külügyminisztériumban valahogy "megúszta" a nagy iratégetéseket és az egyik meghívott államtitkár, Martin Luther anyagában ott maradt. EZT találták meg 1947-ben. Ebből az iratanyagból tudta az utókor rekonstruálni az egész konferenciát. Ma már pontosan ismertek a részletek is!

Bejegyzés: 75 éve volt a wannseei konferencia, ahol 11 millió embert ítéltek halálra [25.]

na4 2017.01.23. 00:36:12

Rohadt genyák. De azért Eichmann rendesen megkapta. A MOSAD elkapta Argentínában, Izraelbe szállították, elítélték és kivégezték.

Bejegyzés: 75 éve volt a wannseei konferencia, ahol 11 millió embert ítéltek halálra [25.]